E-lekcja

Przeczytajcie wszystkie informacje zawarte na blogu.

Lekcja przybliżenie tematu mutacji.

Na tej lekcji dowiesz się:
-jakie są rodzaje mutacji,
-czym skutkuje mutacja,
-jakie są najczęstsze choroby wynikające z mutacji,
-co to są choroby dziedziczone,
-jak zminimalizować ryzyko zajścia mutacji w twoim organizmie,
-jak może zapobiegać i leczyć choroby dziedziczone.

e- książka Projekt gimnazjalny

sobota, 3 grudnia 2011

Czynniki mutagenne

Mutacje dotyczące liczby chromosomów powstają na skutek zaburzeń powstałych podczas mejozy, czyli powstawania gamet.

Przyczyny mutacji dzielimy na dwie grupy:
    1) Mutacja spontaniczna- o niej nic nie decyduje, jest mutacją losową.
     2) Grupa czynników mutacyjnych:
           a. Substancje syntetyczne występujące w pokarmach, w tzw. Niezdrowej żywności.
           b. Związki chemiczne zawarte w dymie papierosowym- dym tytoniowy jest kompleksem gazowo-        płynno-stałym składającym się z ponad 4 tyś. związków chemicznych, które inhalowane przez palacza wywierają szkodliwe działanie na cały jego organizm. W dymie tytoniowym zawartych jest prawie 60 substancji o udowodnionym działaniu rakotwórczy!
        c. W przypalonych potrawach- wolne rodniki (reaktywne formy tlenu) – to związki powstające w wyniku smażenia potraw na tłuszczu przypalonym, a także zjełczałe tłuszcze, w których nastąpiło utlenianie.
        d. Spaliny samochodowe – ołów.
   3) Czynniki fizyczne-promieniowanie UV; promieniowanie rentgenowskie
   4) Związki emitowane przez przemysł- wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne.

Wymienione czynniki mutagenne mogą powodować rozwój nowotworów, nowotworem nazywamy niekontrolowany podział komórki i jej komórek potomnych.

!Wymienione czynniki przepisz w skrócie do zeszytu.!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Konspekt lekcji

Konspekt lekcji biologii w klasie III gimnazjum
Prowadzący: Agata Grochowska
Temat: Mutacje
Dział programu: Genetyka

Cele operacyjne:
Uczeń
  • Zna definicję mutacji,
  • Potrafi wymienić rodzaje muacji
  • Zna mechanizmy mutacji
  • rozpoznaje dwa aspekty mutacji
  • potrafi wymienić przyczyny mutacji i je scharakteryzować
  • zna rolę mutacji w kształtowaniu się zmienności organizmów.
  • Wymienia wpływ mutacji na organizm.
  • potrafi wyróżnić choroby genetyczne, scharakteryzować je i
  • potrafi wykonać krzyżówkę genetyczną.
  • Zna rolę badań prenatalnych.


Metody i formy pracy: burza mózgów, praca z tekstem, obserwacja, praca w grupach.

Środki dydaktyczne:
Film, tabele aminokwasów.

Przebieg lekcji:
I Faza wstępna.
  1. Zapisanie tematu i pk. lekcji na tablicy i do zeszytu.

1) rodzaje mutacji
2)przyczyny mutacji- mutacje spontaniczne, czynniki mutagenne
3)Rola mutacji w kształtowaniu się zmienności organizmów.
4)Wpływ mutacji na organizm
5)Choroby genetyczne: mukowiscydoza, albinizm, fenyloketonuria, pląsawica Huntingtona, zespół Downa.
6)Rola badań prenatalnych
7)Porównanie chorób genetycznych.
  1. Przypomnienie wiadomości dotyczących kodu genetycznego i komórek.
  2. Wstęp, co to mutacje.
II Faza główna.
1.Rodzaje mutacji.
2. Zadanie z sekwencją kodu genetycznego i przedstawieniem typów mutacji.
3.Przyczyny mutacji- mutacje spontaniczne, czynniki mutagenne.
4. Zanotowanie czynników mutagennych do zeszytu.
5.Rola mutacji w kształtowaniu się zmienności organizmów.
6.Wpływ mutacji na organizm.
7.Choroby genetyczne: mukowiscydoza, albinizm, fenyloketonuria, pląsawica Huntingtona, zespół Downa.
8. Przedstawienie krzyżówek genetycznych i rodowodów.
9.Rola badań prenatalnych
10.Wpływ badań prenatalnych na zdrowie matki i dziecka.
11.Przedstawienie filmu dotyczącego daltonizmu.

III Faza podsumowująca.
Krótki test dotyczący lekcji.
Praca domowa